lørdag den 10. juli 2021

3 Afd. af SSK Klubmesterskab - 24 timer fra Hundige Havn

Efter en lang og kedelig Corona periode med aflyste klubmesterskaber, kunne Sjællands Småbådsklub endelig sparke gang i klubmesterskaberne i 2021 og med 2 aflyste afdelinger fra henholdsvis Helsingør og Skovshoved var der lagt op til drama de næste 24 timer.

Reglerne er simple: Start Lørdag kl 12, fang en masse fisk og vær tilbage i Hundige Søndag kl 12. 

Torsk, Havørred, Sej og Laks er målet og der må indvejes 2 af hver. Alle 4 arter giver samme antal point afhængig af vægt selvfølgelig.

En anden faktor er at Klubmesterskabet er delt op i 3 Trolling afdelinger og 3 Fiskeri afdelinger og da de 2 første Trolling afdelinger har været aflyst, ville vinderen af denne 3 afdeling automatisk blive ÅRETS TROLLING MESTER!

Jeg havde lovet min yngste datter Mira at hun skulle med på tur og da jeg har gode erfaringer med at have børn med på 24 timers turen, så skulle hun da være mere end velkommen.

Læs turrapport fra 24 timers konkurrence fra Rødvig 2018

Vejrudsigten var ikke så god op til, men da en 24 timers konkurrence giver nogle andre muligheder end en alm 10 timers fiskedag, så valgte turledelsen at gennemføre turen. Det gav dog lidt mandefald på tilmeldingslisten, men det gør det jo kun nemmere for os andre der godt gider at deltage.

Peter Tanev havde lovet en vejrudsigt med 6-8 m/sek fra syd som ville dreje over i syd/øst i løbet af eftermiddagen og så dreje tilbage i syd i løbet af natten og tiltage i løbet søndagen til noget skidt.

Som jeg så det, havde jeg en Plan A og en Plan B at gå med, dog i mente at jeg skulle have min 5 årige datter med.

Plan A: Sejle ud fra Hundige kl 12 og gå ned og fiske på pladsene ved Køge hele eftermiddagen og aftenen og satse på et par gode Havørreder, overnatte i Køge og så fiske hele formiddagen igen og ende i Hundige kl 12 = Opskriften på en ok behagelig tur.

Plan B: Sejle med vinden i ryggen/siden om til København med fare for 1 meter bølger ude rundt Amager, for så at ligge i læ omme på Københavner siden og Møllerne osv. Satse på et par gode Torsk og måske en Havørred. Fiske til Mira ikke kunne overtales mere og så overnatte i den havn der var tættest på indsejlingen til Købehavns havn, så vi kunne tage igennem slusen imellem kl. 9-10 om formiddagen, så vi kunne være i Hundige igen til indvejning. Plan B ville jo gøre at jeg kun havde fisketid om Lørdagen.

Almindelige mennesker (og koner) skulle bare vide hvad vi Trollingfiskere går og bøvler med af spekulationer ;-) 

Jeg gik med Plan B, til trods for at chancen for en Havørred nok ville være bedst ved Køge, men  chancen for 2 fine Torsk naturligvis ville være størst ved København.

Kl. 12 gik starten og jeg fik installeret Mira med sin Ipad nede i kabinen i en fastlåst stilling oven på et par bløde puder, så de ville tage de værste bump. Det gik noget bedre end jeg havde regnet med.

Kursen blev sat mod Amager og flere havde valgt samme gameplan, jeg spekulerede dog lidt på, hvordan de havde tænkt sig at komme tilbage til Hundige, da vejret kun ville blive værre. Men mere om det senere.

Efter en times tid kunne jeg sætte grej ved Lufthavnen i forholdsvis roligt vand, men med utrolig meget blæsevejr og hårde vindstød der gjorde at båden sommetider sejlede sidelæns, men Lowrance Piloten holder naturligvis kursen som den bliver bedt om.

Der kommer hurtigt en håndfuld meget brune krabbespisende Torsk i båden og den ene af dem rammer også de 3 kg som får lov at komme i boksen til indvejning. Jeg bruger en del timer i samme område, da Preben Braagaard havde mistet en fin Havørred den anden dag og at jeg selv har fået fine Ørreder i området før i tiden - Men desværre ingen Havørred her i dag.

I mellemtiden snakker jeg med Anders fra Team Malu der melder om en fin Havørred syd for Amager så de var nød til at gå på Torskejagt for at satse på førstepladsen. De vidste også godt at Søndag ikke var fiskebar på nuværende tidspunkt.

Da strømmen ville tiltage ret kraftigt i det område vi lå i nu, søgte jeg op mod møllerne for lettere at kunne styre mit grej og da vi gerne skulle igennem slusen dagen efter havde jeg en idé om at Lynetten eller Langelinie Havn kunne være en mulighed for overnatning.

Vi brugte resten af aftenen omkring møllerne og området foran Lynetten Havn, så det var nærlagt at gå derind for at overnatte og efter aftale med Mira, sejlede vi ind ved 21 tiden - ganske udemærket gået af en 5-årig hvis du spørger mig.

En hurtig tur op til havnekontoret og betale hele 265,- for en overnatning, en tur på toilettet og så ellers ned i køjen med Mira der var træt og faldt i søvn efter 10 minutter, helt uden spørgsmål og dårlige undskyldninger - Det er alligevel imponerende hvad den friske havluft kan gøre ved børn der normalt ikke har travlt med at komme i seng.

Efter Mira var faldet i søvn satte jeg mig med en øl eller 2 kiggede lidt på AIS mål, for at se hvad nogle af de andre der var med i konkurrencen havde taget af beslutninger her til aften med vinden susende i masterne i havnen. Både Sille Bob, Ramses og Malu havde simpelthen valgt at tage turen retur om Amager i 8-10 m/s fra syd i bælgmørke. Det var friskt gjort, da det nok ikke kan blive værre med den vindretning, men hjem til Hundige skal man, da det jo er reglen.

Næste morgen vågnede vi til blæsevejr og regnvejr, som heldigvis stoppede imens vi var på vej op til havnekontoret for at aflevere havnekort. Vi smed hurtigt fortøjningerne, så vi kunne sætte kursen ind mod Københavns havn ind mod Slusen og vi nød turen igennem havnen og selv Kongeskibet lå på sind plads og Mira var meget betaget af at sejle under alle broerne. Jeg havde en plan om at stoppe et sted for at få en is, men jeg synes ikke tiden var til det, hvis vi skulle nå slusen i tide.

Spændende tur igennem Slusen og hatten af for de drenge der stadig holder den kørende.

Jeg talte lidt med Bjørn fra Team Terkel og han forslog da at jeg skulle sætte et par stænger igennem Kalveboderne med tanke på en bonus-ørred i 11 time og selvfølgelig skulle jeg da det.

Det gav dog ikke mere end et par Hornfisk, men det var da forsøget værd. Vi støtte også på en sejler, der var sejlet på grund. Han gav tegn til at jeg skulle komme og hjælpe ham, men det havde jeg ikke lyst til at begynde på og da der ikke var nogen personfare sejlede jeg videre i håbet om at de kunne nummeret til Dansk Søredningstjeneste - Jeg så dog at de kom fri igen, inden jeg var nået til Sjællandsbroen.

Vi var i Havn ved 11 tiden hvor jeg egentlig havde indtryk af at vi var sidste båd i havn, da SkipperPiben også lige var kommet ind 10 minutter før os, dog var der vist ingen af dem jeg talte med der havde set favoritterne og sidste års klubmester Jimmy Jensen der fisker sammen med Jørgen Als og det studsede jeg godt nok lidt over, men tænkte ikke mere over det.

Der blev kaldt til indvejning ved 11.30 tiden, for da alle både åbenbart (inkl Als/Jensen) var inde, var der ikke nogen grund til at vente til kl 12.

Indvejningen gik fint i flot solskinsvejr, dog var Mira lidt utålmodig, så hun blev installeret i bilen med en Ipad.

Det blev tæt løb mellem Ulrik fra Team Malu og Jimmy fra Team Als/Jensen da de begge havde en art udover Torsk.

Jimmy Løb med første pladsen da han havde en flot Sej + 2 Torsk og løb dermed med dagens sejr og titlen som årets Trolling Mester i Klubmesterskabet.

Ulrik fik en tæt anden plads, da det var meget få point fra Jimmy, med en fin Havørred og 2 Torsk.

Jeg fik en 3 plads, en håndfuld point i det samlede klubmesterskab og et gavekort, som Mira nok skal ned i Tempo Trolling Center og købe is for og måske en Hybrid eller 2 til farmand.

Tak for endnu et super arrangement Mikkel, Bob og Mette.


Martin Rasmussen

Team SR-Fishing


Den kedelige tilføjelse:

Efter præmieoverrækkelsen blev Als/Jensen spurt til hvor deres båd var og de fortalte også åbent at de havde lagt deres båd i deres faste havn omme på københavnersiden og taget bilen til Hundige for at indveje fisk - Om de har fisket om Søndagen ved jeg ikke, men da jeg altid har set det som en uskreven regel at udgangshavnen ALTID skal være returhavnen synes jeg faktisk at det er lidt dårlig stil over for os andre. En håndfuld teams vælger at "tæve" deres både retur rundt om Amager i lortevejr og Jeg selv fravælger fiskeri Søndag for at sejle retur igennem slusen.

Jeg er ikke ude på at skabe splid og drama, dog synes jeg at det er ærgerligt at der skal gå regelknepperi i en venskabelig konkurrence blandt klubmedlemmer i hvor jeg faktisk synes at de regler der allerede er, giver sig selv.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar